Movember vs. Vnitroblock

Movember-006

 

Listopad je už tradičně měsícem kníráčů. Již pár let pánové na konci října shazují parohy vousy, aby si po dobu třiceti dní pěstovali proslulý a ikonický knír Mo (i přes to, že ne každému tak úplně sekne). V SIGNATURE store & cafe téhle akci fandíme a proto jsme se ji rozhodli podpořit ve velkém. Kromě možnosti přispět pár korunami ke kávě v přímo v kavárně, chystáme na 30.11. velký event, v rámci kterého připravíme hromadu doprovodného pogramu a budeme i dražit. Několik designérů, jejichž produkty běžně potkáváte v našem kamenném concept storu i tady na e-shopu, věnují do dražby pár svých kousků, aby pomohli vybrat co největší obnos. A Kromě toho chystáme o pár kousků soutěž. Jakou? Sledujte nás na socials a včas se všechno dozvíte!

 

Kampaň Movember se postupem času stala světovým fenoménem, což je u takové charitativní akce skvělá věc. V Česku se o ni stará Nadační fond Muži proti rakovině v čele s panem primářem urologického oddělení MUDr. Romanem Zachovalem, který nám o Movemberu, knírech i podstatě celé této události řekl víc.

 

Jak se zrodil Movember? Kam sahají jeho počátky a kdo s myšlenkou přišel?

Vymyslela ho čtveřice obyčejných australských kluků na pláži před mnoha lety a postupem času se z Movemberu stala největší osvětová aktivita v oblasti mužského zdraví na světě.

 

Kdy a jak se dostal Movember oficiálně do ČR?

Movember se snaží proniknout do co největšího povědomí v řadě států Evropy, v Severní Americe a v Austrálii. Největší podporu má v anglicky mluvících zemích. Klíčovou postavou při rozšíření Movemberu do České republiky byl Marek Rejman, který se se zakladateli Movemberu osobně znal a přátelil. Od roku 2012 je oficiálním partnerem Movemberu v České republice Nadační fond Muži proti rakovině (‪www.muziprotirakovine.cz). 

 

Mají už Češi Movember v povědomí? Roste počet fanoušků?

Mají a počet fanoušků stále roste. Přesto však stále nezasahuje takový počet mužů, který bychom si představovali.

 

Co všechno se vlastně během Movemberu děje?

Muži si nechají během měsíce listopadu narůst knír a tím vypadají zvláštně a vzbuzují v okolí pozornost. Na dotazy proč si nechávají knír narůst vysvětlují, že to dělají pro zvýšení povědomí o zdravotních problémech mužů, a především o problematice rakoviny prostaty a nádorů varlat. 

 

Proč je zrovna knírek symbolem kampaně?

Byl zvolen jako dominantní mužský symbol.

 

Movember-018

 

Jak se pánové mohou zapojit? A jak se mohou zapojit ženy?

Do programu prevence se mohou pánové zapojit především tím, že se nechají vyšetřit. Ženy, které tuto situaci běžně znají z preventivních gynekologických prohlídek odmalička, je v tom mohou podporovat. Do finanční podpory se může zapojit kdokoliv. 

 

Jakých úspěchů dosáhly minulé ročníky?

Každý rok "dostaneme" k preventivnímu vyšetření obrovské množství mužů, to je ten největší úspěch. Jde nám o to odhalit rakovinu prostaty včas. Veškeré vybrané prostředky investujeme do osvěty, pořízení přístrojové techniky pro různá zdravotnická zařízení a podporu mladých lékařů a vědců - vše s tématikou rakoviny prostaty, nádorů varlat nebo "mužského" zdraví. 

 

Jak moc myslíte, že je společnost v tuhle chvíli informovaná o rakovině prostaty a jiných mužských nemocech? Dá se odhadnout, v jaké míře na ni pomohl Movember upozornit?

Společnost je informována stále více, a to je dobře. Dostatečné to však není. I dnes je jako před mnoha lety stále jedna čtvrtina případů rakoviny prostaty diagnostikována pozdě. V podávání informací všeho druhu nejsme zdaleka jediní, ale v rámci informovanosti široké věřejnosti hrajeme hlavní roli. 

 

Co se dá dělat v rámci prevence?

Je nutné navštívit urologa a nechat se vyšetřit. Preventivní vyšetření je jednoduché a minimálně zatěžující.

 

Jakou věkovou kategorii tato zákeřnost nejvíce postihuje? Nebo nehraje roli věk?

Preventivní vyšetření se týká zvláště mužů ve věkové skupině 50 - 70 let a mužů, u nichž se v rodině již karcinom prostaty vyskytl. 

 

Je něco, co byste ohledně nového “ročníku” Movemberu rád vzkázal všem, co tohle čtou?

Hlavním smyslem naší činnosti bylo, je a vždy bude jednak přilákat k preventivnímu vyšetření co nejvíce mužů a dále vybrat dostatečné množství finančních prostředků na podporu našich programů. Byl bych rád, kdyby se nám to dařilo.

 

Movember-002

text: Tereza Váchalová

fotky: vybraní ambasadoři projektu - J.K. Sanchez, Pavel Kortán, Zorka Hejdová